Bedrijfsgame ‘op maat’ – Fun met een boodschap.

2 september 2017

Door Sander Vuurmans – Managing Director Uitjesbureau

Het was begin mei, een goede klant van mij belde op en zei: “Sander, je moet mij helpen. Ik wil een uitje organiseren voor onze club, maar het heeft een belangrijk thema. We hebben een reorganisatietraject doorgemaakt dat niet eenvoudig was. Ik ben trots op de inzet van onze mensen. Iedereen heeft het goed gedaan en verdient een leuk uitje. Toch moet het niet alleen fun zijn, want het programma staat in het teken van de presentatie van de nieuw geformuleerde kernwaarden van de organisatie. Hoe kunnen we dit op een ludieke manier overbrengen? Op een manier dat het ook blijft hangen? “.

Mijn handen gingen jeuken en 3 afspraken volgden…

Ik liep binnen in een mooi kantoor op de 3e verdieping. Het eerste dat me opviel, was dat er veel jonge enthousiaste mensen rondliepen, dat ze een prachtig kantoor hadden met uitzicht over ’t IJ en dat ik energie kreeg van de omgeving. Dat is een goed begin! Ik werd verwelkomd door Fleur en Marije, twee jonge enthousiaste vrouwen die de opdracht hadden gekregen om dit uitje te organiseren. Ze kwamen al snel to the point.

De opdracht

Fleur begon: “We hebben na een lang proces onze nieuwe kernwaarden geformuleerd. Iedereen heeft daar hard aan meegewerkt. Wij hebben de opdracht gekregen, wijzend naar Marije en zichzelf, om dit te presenteren aan het hele bedrijf. Toch vinden we het spannend, want het is niet de bedoeling dat het een monoloog wordt. Geen saaie presentatie waarbij de kernwaarden worden opgesomd en waarbij de helft niet luistert. Nee, de mensen moeten er bewust over nadenken en ze moeten het onthouden. Sterker nog, ze moeten het leuk vinden. Hoe kunnen we dit aanpakken?”

Een brainstorm volgde waarna we enthousiast tot een conclusie kwamen. We maken een citygame waarbij virtuele puzzelstukjes worden verspreid door de stad. In teams gaat men op zoek naar deze puzzelstukken met behulp van een tablet en moeten diverse leuke vragen over het bedrijf worden beantwoord. Zodra de tablet een puzzelstuk oppikt, verschijnt er een deel van de puzzel in beeld. Aan elk team de taak om binnen 2 uur alle puzzelstukken te verzamelen. Wanneer een team alle puzzelstukken heeft verzameld, moet het in staat zijn om alle kernwaarden te formuleren. Het winnende team verdient uiteraard een gepaste prijs en mag zich de beste reorganisatoren van het bedrijf noemen. Oh en de slotopdracht? Beeld het gevonden kernwoord uit met jouw team. Het leverde hilarische foto’s op!

Pin It on Pinterest

SHARE!

Deel dit bericht met collega's en vrienden